
Muğla'da, Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) tanılı çocukların toplumsal yaşamda karşılaşabileceği risklere yönelik farkındalık oluşturmak amacıyla hayata geçirilen "Mahremiyet Eğitimi Bilinci (MEB)" projesi tamamlandı. TÜBİTAK 4008 Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı kapsamında Muğla'da desteklenen ilk proje olma unvanını taşıyan proje, 22-24 Eylül 2025 tarihleri arasında aileler ve eğitimcilerin katılımıyla gerçekleştirildi.
Muğla Milli Eğitim Müdürlüğü ve Muğla Eğitim Fakültesi iş birliğiyle düzenlenen proje, OSB'li bireylerin mahremiyet, güvenlik ve kendini koruma becerileri konusunda desteklenmesi hedefiyle tasarlandı. Açılış törenine Milli Eğitim Müdürü ve yöneticileri ile Eğitim Fakültesi Dekanı ve öğretim üyesi akademisyenler katılarak projenin toplumsal önemine dikkat çekti.
Proje yürütücülüğünü Uzm. Belgin SEVGİ İÇYÜZ'ün, araştırmacılığını ise Dr. Öğretim Üyesi Rıfat İÇYÜZ'ün üstlendiği projede, alanında uzman isimler katılımcılara önemli bilgiler aktardı. Proje kapsamında;
Prof. Dr. Seray Olçay, "OSB'li Çocuklara Sınır ve Güvenlik Becerilerinin Öğretimi" atölyesi ile ebeveyn ve öğretmenlere pratik yöntemler sundu.
Prof. Dr. Murat Doğan, "Otizmde İstismarı Önleme ve Koruyucu Mahremiyet Eğitimi" başlıklı sunumunda vaka analizleri üzerinden önleyici modelleri paylaştı.
Doç. Dr. Gizem Yıldız, "Günlük Yaşamda Kendini Koruma Stratejileri" atölyesi ile davranışsal teknikleri katılımcılarla ele aldı.
Havva Ergündüz, "Dijital Dünyada Güvenlik ve Mahremiyet" eğitimi ile teknolojik riskler ve alınabilecek önlemler konusunda bilgilendirdi.
Pınar Karatepe ise "Kurumsal Destek Mekanizmaları ve Aile Rehberliği" oturumunda, kamu ve sivil toplum kuruluşlarından nasıl yararlanabileceğini anlattı.
Hedef: Daha Güvenli ve Eşit Bir Toplum
Proje, OSB'li çocukların mahremiyet becerilerini öğretmenleri ve ebeveynleri aracılığıyla güçlendirmeyi, olası istismar ve ihmal durumlarına karşı koruyucu bir bilinç oluşturmayı ve bu çocukların toplum içinde kendilerini daha güvende hissetmelerine katkı sağlamayı amaçlıyor. İletişim ve sosyal etkileşimde zorluk yaşayan otizmli bireylerin maruz kalabileceği risklere dikkat çeken proje, aynı zamanda aile ve eğitimcilerin ihtiyaç duyduğu rehberlik içeriğini sunmayı hedefledi.
Üç gün süren eğitimlerin ardından İl Milli Eğitim Müdür Yardımcımız Ferman AKBULUT'un katılımıyla düzenlenen sertifika töreni ile sona eren proje, katılımcılar tarafından hem teorik hem de pratik anlamda oldukça verimli bulundu. Bu tür çalışmaların, otizmli bireylerin toplumsal hayata eşit ve güvenli katılımı için kritik bir rol oynadığı vurgulandı.